Friday, 12 August 2011

nak buat macamana bila panas dalam?

Dibebel oleh Diana @ BKKC at 08:06
serius...2 hari lalu aku kerisauan melanda lubuk hatiku
melihatkan my hubby yang demamnya, sikit punya lain...
tak selsema..tak batuk....
tapi sakit sendi...sakit kepala...kesejukan yang amat (sehingga terketar-ketar walaupun sudah dibaluti comforter)
terutama pada waktu malam..memang tak tidur dibuatnya,

hospital pulak hanya bagi paracetamol 500mg...spesis panadol kan?
so, solution aku

PERTAMA:

ambil barang segenggam dua asam jawa (dalam paket utk masakan). Bancuh bersama air...dan lumurkan diseluruh kepalanya...

biarkan beberapa minit atau jam....Sambil tengok TV, sempat massage kepala my hubby....dari leher ke dahi..ulang-ulang-ulang..sampai sidia puas hati..OK?


KEDUA

nasib baik..alhamdulillah sangat-sangat. Kat depan rumah kami, dah sedang elok pokok bunga raya mengeluarkan bunga warna merah dan putihnya

ambil beberapa helai...daun bunga raya berserta bunga-bunganya sekali. Kemudian rendam di dalam mangkuk berisi air...dan ramas-ramaskan ia sehingga mengeluarkan lendir

air bunga raya ini..digunakan untuk membilas kepala yang dah berlumur asam jawa tadi. Boleh juga digunakan untuk mandi bagi menyegarkan tubuh..





p/s: kita hanya berikhtiar,DIA yang menentukan..

pesanan penaja: perkara-perkara di atas menjadi amalan kami sekeluarga sejak dari kecik lagi...Betapa rajinnya mak aku mengurus dan melayan karenah kami ketika demam dan sakit. Semuga Allah memberi kekuatan dan keajaiban kepada kami sekeluarga agar emak cepat sembuh..


18 suka komen:

Afikah Aziz said...

semoga emak dan husband akak cepat sembuh ameen :)

mizzkechique said...

semoga emak n hubby akak cpt sembuh..

sy xrajin lak nk buat semua tu... hukhuk

petuapakar said...

bagus info nih...Pakar baru baik demam. lama gak dalam 3 hari. Sekarang susah nk cari bunga raya. Mak pakar pn buat camtu masa pakar sakit dulu....mmg segarkan badan

Acik said...

campurkan juga beberapa kuntum bunga melur!

semoga emak n suami cepat sembuh! Amin

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

yg petua asam jawa tue mmg terbukti berkesan kurang panas...sebab anak ai dmm mesti suhu turun if sapu air asam jawa kt kepala semalaman taw

rara pinkmafia said...

rara pakai cool fever je =)

Iffah Afeefah said...

ERM MCM TU EH?

kene cube la lps ni

NM02 said...

selalunya ai guna rendaman air bunga raya

NasZ said...

saya doakan emak dan suaminya sembuh..

MOHD NASER.com

...sWeeT uMi... said...

btul tu...cam ni yg dibuat bile panas dlm...mmg menjadi kan...hope hubby cepat sembuh ye...

HAFIZAL said...

amin...mudah2an cepat sembuh...

cik najihah said...

sakit sendi tu merane kak..
get well soon :)

wahida said...

kalau tuam ngan ais pun cepat elok tau...kena buat setiap 2 jam...insyaAllah..

semoga mak dan en. hubby cepat sihat...

~Sya~ said...

kwn ofis ni minum air badak tuh...cubala

Syazwan Che Deraman said...

jangan manjakan dengan ubat ok.

semoga hubby and emak cepat sembuh.

selamat berpuasa ;)

Munna said...

cool fever pun bkesan dgn cpt =)

dwaty said...

baru tau petua ni....

[sutera kasih] said...

semoga cepat sembuh yeaa..

selimutkan diri pun ok jgk bg keluar peluh

 

diana la... Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea