Saturday, 5 November 2011

Yok, balik Johor Yok!

Dibebel oleh Diana @ BKKC at 23:06
malam ni kite nak balik kampung. kampung kite kat johor. mak bapak kite duk kote  ( Kota tinggi ). Tapi sebenarnya kite dilahirkan di Kulai. Abah kite asal kulai. mak kite asal Muor. Bukit Gambir. Tapi, kite semua lame dah tak balik muor sebab nyai dah takde. dah arwah.

kite sangat rindu dengan arwah nyai kite. kecik-kecik dulu kite selalu ikut nyai pergi jaga lembu. lembu nyai ada nama merah. merah suka makan rumput. jadi, hari-hari nyai ngarit rumput. sementara itu, kite dan adik kite Noli, akan berkubang kat parit depan kandang lembu. Seronok sangat.

paman kite duduk dengan nyai. hari-hari paman tolong nyai jaga lembu. kekadang paman perah susu lembu. susu lembu yang segar itu akan dihantar ke kompleks haiwan dan ternakan. disitu ada esbok besor. tempat untuk simpan susu segar.

selepas itu, paman bawak kami ke kedai Ateng. paman belikan nyai barang dapor termasuk sayur dan ikan. dan kami pulak akan mintak paman untuk belikan kami jajan jagung. sedap...hingga menjilat jari.

nyai akan masak lauk bening kalau cuaca panas. bening tempe, tauhu, taugeh memang menyelerakan. tetapi adik kite Noli suke asam pedas. Jadi nyai akan masak asam pedas. selepas itu, kite akan tolong nyai buat sambal ketuk. Pedas tapi sedap. Lebih sedap lagi kalau guna lada rawit. uhh...pedas.....kalau ada mak, mak suke masak pes ikan kembung. tapi, kite tak berapa nak suke...kite suke asam pedas nyai. 

masa kite kecik-kecik, nyai akan suapkan kite makan nasi. kite makan berselera sangat. sebab tulah badan kite gemuk. sebab kita  akan jambal lauk sampai habis. 

malam-malam kite akan tidor dengan nyai. adik lelaki kite suke ngempeng dengan nyai. eee..tak malu. dah besar-besar panjang nak ngempeng dengan nyai...Eeee...... Paman tak kuor rumah waktu malam - sebab kat luar rumah banyak ulor dalam semak. Paman pernah jumpe ulor sawe besor




suku kate org johor -

12 suka komen:

aTy _faRed~ said...

saye jugak kampung mertua kat johor simpang renggam..tapi raye haji ni tak balik sane...

makdara TERdiva said...

next week baru turun JB

dis week kita balik peghak!

:)

mamaNoriz said...

slaam aidiladha diana...

raya baik2 tau...

jgn kena kejar lembu lak...hehehehe

Qhaifa Nur said...

rumah pak long kita kat felda pasak...2 3 kali dah gi sana

salam aidiladha...

Miss Ika said...

kita dah sampai dah.
kt pontian. hehe

PinKy MoMMa said...

salam aidiladha dear..
berhati hati dijalan raya ;)

smoga slamat pergi dan balik..

Saiazuan said...

wahh x prnah smpai johor.. (adoi x abis round malaysia lg..huhu)

p.s skrng dah x mampu bg komitmen mengedit n direct video :(

Saiazuan said...

Selamat Hari Raya Aidiladha
kepada semua Umat Islam Seluruh Dunia
Terutamanya Pembaca Setia Saiazuan Blog (",)

ingat,
berhenti makan sebelum kenyang hehe

CIK MAY said...

oh..bhs johor ke tu?

Cho Zila said...

oooo sedap gak guna suku kata orang johornikan... kalau buat cerpen cam menjadijer...
ooo kalau salahkan nyai ko yerk sebab badan gemuk... ... keh! keh!

Lynn said...

yay.! suku kata org johore..^_^ ulor..gebor..kih3

Lynn said...
This comment has been removed by the author.
 

diana la... Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea