Friday, 17 February 2012

Adab Menghadiri Majlis Perkahwinan

Dibebel oleh Diana @ BKKC at 21:53
Adab menghadiri majlis perkahwinan

memandangkan diri sendiri dan encik suami saya yang gebus itu mula menerima banyak acara makan free a.k.a jemputan majlis perkahwinan... So,banyak benda yang kita akan selalu sangat terlepas pandang. Yang itu..yang ini... Banyak sangatlah. Masa nilah nak kena saling beringat. Biar tujuan kita tu nanti jadi ibadah..dan tak sia-sia...

1.  Memenuhi undangan – Kita diwajibkan memenuhi undangan, melainkan ada perkara lain yang perlu kita lakulan

2.   Tidak pilih kasih – jangan sesekali membeza-bezakan undangan yang diterima, antara orang kaya dan miskin.

3.   Pakaian sopan  - pakaian yang menjolok mata tidak sesuai digayakan di dalam majlis perkahwinan. Selain bertentangan dengan syarak, ia juga tidak menepati norma dan nilai masyarakat  Melayu

4.   Tolak undangan – tolak undangan dengan cara sopan dan berhemah. Jika makanan yang disajikan adalah tidak halal sumbernya, maka lebih baik untuk tidak menghadirkan.

5.   Niat ikhlas – seelok-eloknya  ikhlaskan diri anda menerima jemputan tuan rumah. Sebarang kekurangan majlis tidak harus dipersoalkan. Yang buruk menjadi pujian, yang tak elok dihebah jangan!

6.   Berdoa – memulakan ikatan perkahwinan adalah sesuatu yang mulia dan baik. Mengapa tidak didoakan pasangan pengantin yang baik-baik sahaja.








Panduan : Feb 2011 dara.com

13 suka komen:

Iffah Afeefah said...

susa nk tolak undangan kan

Muhammad Saiazuan Norhalik said...

masih muda, so tak prnah ada undangan kawin lg.. slalu ikut ornag je kalau orang ajak..hehe

Liyana said...

teringin nk mkn nasik myk dr hari tu x dpt2, hehe

Hanis Azla said...

dalam apa2 majlis pun, adab perlu di jaga kan agar kita dan tuan rumah sama2 rasa selesa..

aTy _faRed~ said...

kalau dapat jemputan seboleh2 nyer kite kine memenuhi undangan tersebut..:)

Atiqah Wadiah said...

suka g umah org kawen..boleh tgk pengantin,hantaran,pelamin..dan yg plg penting mkn preeee~weee

Hanis MY said...

kalau dpt undangan hari sama tapi tempat jauh2 mmg payah kan, kena la tolak baik2...

fizafantagirO said...

suka pegi rumah org kawen .. hihi suka ambik gambar & makan :p

errr marah ape?

H.J said...

sedap..blh makan free..hehe

Kamsiah said...

salam
bg tuan rumah pulak,sukar utk puaskan hati semua jemputan...bg jemputan,jgn la banding2kan majlis dgn org tu,org ni,lauk tak sedap,khemah panas,pengantin tak sepadan...mmg begitulah komen2 jemputan ...

L said...

kdg2 org yg p tu mengumpat pengantin.. huu. siannyer.. xdak adab..

jom baca sekeejap..=)
http://lolz-l.blogspot.com/2012/02/menyekutukan-allah.html

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

nak tambah bleh?? hehe

jgn duk mengumpat psl majlis org..

duk kata.. xcantik mekap pengantin.. x meriah laa.. cam xde org laa..
pelamin xcantik laa.. lauk xsedap laa.. huhuhuhu~

Cik Pulau said...

kalau member rapat akan usahakan jugak hadir.. kecuali memang ada hal yg memang tak dapat dielakkan..^^

 

diana la... Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea