Wednesday, 28 March 2012

Tips pemilihan beg percutiaan

Dibebel oleh Diana @ BKKC at 12:00
Jika percutian itu sehari dua, satu beg sahaja sudah mencukupi. Bagaimana denga percutian yang berhari-hari lamanya. Ada yang menjangkau sehingga seminggu dua? pasti beg yang akan dibawa akan lebih dari satu. Mungkin dua, mungkin tiga, empat, lima.....??
Membawa bagasi yang terlalu banyak tika percutian pasti mendatangkan sedikit kesukaran kepada kita. penjagaan, keselamatan beg lah..itu ini.. Oleh itu, disini ada sedikit panduan bagi mereka yang merancang untuk melancong lama, tetapi ingin membawa bagasi seminimum mungkin...


1. Kongsi barang
pabila melancong secara berkumpulan, korang mungkin boleh berkongsi barang-barang asa seperti toiletries ; sabun, syampoo, ubat gigi dll. ataupon jika selesa, boleh menggunakan barang mandian yang disediakan oleh pihak hotel,


2. Susun rapi pakaian
lipat dan susun barang dengan rapi dan kemas. susunan mampu memuatkan semua barang dengan sempurna. Jangan main bantai sumbat ye?


3. Bawa pakaian senang kering
bawa baju lebih tidak sepatutnya di praktikkan sewaktu melancong. bukan apa...baju yang telah digunakan ini akan menambah beban kepada kita ketika pulang nanti.. So, pilih baju yang boleh kita basuh dengan mudah dan cepat kering. Kalau pergi ke tempat yang perlu melakukan rekreasi air, pakaian mudah kering adalah menjadi keutamaan. Ini untuk mengelakkan beban yang lebih berat ketika pulang nanti


4.  Pilih beg yang sesuai
beg yang dibawa perlu mengikut kesesuaian tempat yang ingin dituju. Backpack adalah bagi percutian yang santai dan simple. Beg beroda sesuai untuk tempat penginapan yang selesa dan praktikal. ini mengelakkan kita dari mengusung beg beroda yang berat dan besar kesana kemari.


5. beg khas untuk dokumen penting
important ! pasport, wallet, handphone...dll perlu disimpan dalam beg yang fleksibel dan selamat. biasanya, kita tidak akan meletakkan beg penting ini bersama-sama dengan bagasi pakaian kita..




NUR/ Dis 2010



5 suka komen:

missSenget said...

nk gi jenjalan ke ni..??

wah2..mcm jauh perjalanannya...

norinaomar said...

good tips..saya dengan mr J selalu main hangkut je baju.Sumbat dalam kereta.Tamak nak bawak baju banyak hahaha

Muhammad Saiazuan Norhalik said...

zuan pki beg hiking je! senang :)

BERT said...

bagus tips ni... boleh amalkan bila nak g travel nanti hehe

Nadzirah K. said...

btl tu,jangan main sumbat je,hehe :)

 

diana la... Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea